Abstract
This article presents a bibliometric analysis of research trends in Costa Rica and Hispanic America, related to scientific and academic production, found in papers from Schools of International Relations and the university repository of the Universidad Internacional de las Américas (UIA), focused on Final Graduation Projects (FGP), dissertations and theses at different academic levels. This article is a qualitative study that allows us to see Foreign Trade, International Cooperation, Environment and Sustainability, Geopolitics and Human Rights, as the predominant strands in the study of International Relations, and at the same time, that it helps teachers and students maintain the line of research of the International Relations Program.
References
Betancourt, P., Pinto, S. (2021). Mapas bibliométricos de la cooperación científica de
Venezuela: caso China. Centro de investigación chino latinoamericano. Caracas. Venezuela. mapa_bibliometrico_cooperacion_china_venezuela.pdf.
Cantero, D. (2014). Teoría fundamentada y ATLAS.ti: recursos metodológicos para la
investigación educativa. Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412014000100008
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2018). Nuevos paradigmas y desafíos. Perspectivas sobre la cooperación internacional para el desarrollo en transición. Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44121/S1800936_es.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Collado, J., Apolo, D. (2018). Ética y valores: Una perspectiva transdisciplinaria desde la ecología de saberes. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/459
Consejo Universitario Andino – CONSUAN (2011). El sector académico frente a la cooperación internacional al desarrollo. (pp. 1-45). Universidad ICESI. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/67906/1/consulima.pdf
Duguin, A. (2015). La multipolaridad definición y diferenciación entre sus significados.
Duque, P, Trejos, D, Hoyos, O y Chica, J. (2021). Finanzas corporativas y sostenibilidad:
un análisis bibliométrico e identificación de tendencias. https://doi.org/10.22395/seec.v24n56a1
Duroselle, J.-B. (1952). El estudio de las Relaciones Internacionales: Objeto, método, perspectivas. Grupo de Estudios de Relaciones Internacionales (GERI). http://dx.doi.org/10.15366/relacionesinternacionales2018.37.007
Escuela de Relaciones Internacionales, Universidad Nacional. (2025). Bachillerato y
Licenciatura en Relaciones Internacionales. Recuperado el 1 de julio de 2025 de
https://www.ri.una.ac.cr/index.php/carreras/bachillerato
Fernández, E. (2020). Geopolítica y cooperación internacional:
Un estudio comparativo. Revista Iberoamericana de Estudios Globales, 15(3), 102-125. https://www.redalyc.org/journal/5515/551559622003/html/
García, M. A., & López, R. (2014). La cooperación internacional en el desarrollo local: Un
análisis desde la perspectiva latinoamericana. Revista Latinoamericana de Desarrollo Económico, 12(2), 45-67. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36442240002
Gómez, L., & Ramírez, C. (2021). La política exterior de Colombia en el marco de los
ODS. Estudios Políticos, 56, 231-250. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672021000200231
González, A. (2017). Entre los objetivos de desarrollo y la realidad global (Informe No.
. Universidad Complutense de
Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/42573/
González, A. (2017). Entre los objetivos de desarrollo y la realidad global (Informe No.
. Universidad Complutense de
Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/42573/
González-Molina, A y Gomera-Martínez, A. (2021). Producción científica de la
universidad
de córdoba relacionada con los objetivos de desarrollo sostenible (ODS) de la agenda 2030. https://helvia.uco.es/bitstream/handle/10396/22897/informe_producioncientífica_UCO-ODS_2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Horna, V. (2012). Desde la idea hasta la sustentación: 7 pasos para una tesis exitosa.
Keohane, R. O., & Nye, J. S. (2012). Power and interdependence (4th ed., pp. 1-87).
Pearson. http://slantchev.ucsd.edu/courses/ps240/05%20Cooperation%20with%20States%20as%20Unitary%20Actors/Keohane%20&%20Nye%20-%20Power%20and%20interdependence%20[Ch%201-3].pdf
Klare, M. T. (2008). Rising powers, shrinking planet: The new geopolitics of energy
(pp. 1-320). Metropolitan Books. https://geopoltica.yolasite.com/resources/Michael%20T.%20Klare%20Rising%20Powers%2C%20Shrinking%20Planet%20The%20New%20Geopolitics%20of%20Energy%20%202008.pdf
López, J. (1995). La Geopolítica de Nicolás Spykman. Universidad EAFIT.
López-Rodríguez, E, Calderón-Salguero, L y Mora-Ortiz, M. (2022).
La internacionalización de servicios: análisis bibliométrico y revisión sistemática de la literatura entre 2000 y 2021. Revista Facultad de Ciencias Económicas. https://doi.org/10.18359/rfce.6008
Ortega, A. O. (agosto de 2018). Enfoques de investigación . https://www.researchgate.net/publication/326905435_ENFOQUES_DE_INVESTIGACION
Ravecca, P y Dauphinee, E. (2021). Posibilidades y riesgos de la narrativa en relaciones
internacionales y ciencia política. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672021000200231
Revista Relaciones Internacionales. (2024). Volumen 97, Número 2. Universidad Nacional de Costa Rica. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ri/issue/view/1491
Sanahuja, J. (2011). Entre los Objetivos de Desarrollo del Milenio y la cooperación sur-sur: actores y políticas de la ayuda al desarrollo en América Latina y el Caribe. https://hdl.handle.net/20.500.14352/42647
Sarquís, D. (2002). La cuestión de la cultura en el estudio contemporáneo de las relaciones internacionales. https://www.redalyc.org/pdf/384/38401308.pdf
Tomás-Górriz, V y Tomás-Casterá, V. (2018). La Bibliometría en la evaluación de la actividad científica. https://doi.org/10.22585/hospdomic.v2i4.51
Universidad Internacional de las Américas. (s.f.). Licenciatura en Relaciones
Internacionales. https://uia.ac.cr/oferta-academica/grados/licenciatura/licenciatura-relaciones-internacionales
Universidad Nacional. (s.f. a). Bachillerato en Relaciones
Internacionales. https://www.ri.una.ac.cr/index.php/carreras/bachillerato
Universidad Nacional. (s.f. b). Cátedra OMC.
https://www.ri.una.ac.cr/index.php/programas/catedra-omc
Vanhulst, J. (2018). Pensar la sustentabilidad desde América Latina. Retrospectiva del
discurso académico a partir de un análisis bibliométrico entre 1970 y 2012. https://www.redalyc.org/journal/5515/551559622003/html/
Zuinaga de Mazzei, S.(2015). El enfoque de la geopolítica en el contexto de las relaciones internacionales en el nuevo milenio. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36442240002
Zocca, G. (2021). La bibliometría responsable, una disciplina relevante en la actualidad. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132021000400001

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Nikole Muñoz Villalobos (Autor/a)

